21. Desember: Disco Santa Claus – The Raindolls

raindolls-disco_santa_claus_santas_theme

Pålåvensitternissenmedsinjulegrøt! (ett forsøk på et nytt kraftuttrykk med julemotiv, fungerte ikke så veldig godt) Detta er en overaskelse  av ei gromlåt. I jakten på flere julediscolåter var jeg innom et forum hvor noen var på jakt etter det samme. Den nederste kommentaren hadde slengt inn to YouTubeklipp, hvor den første var 1. Desembers låt og ikke så veldig imponerende. Jeg hadde derfor ikke all verdens forventning når jeg satt på den neste. Men samtidig var jeg lykkelig over å finne flere låter til lista mi. Lite visste jeg hva som skulle slå meg.

*trykk start på youtubeklipp i bånn av posten*

Det starter ikke så veldig spesielt. Rolig og avslappet med en discorytme. Hva er så spesielt med dette spør du? Vent litt sier jeg. Nei, jeg tenkte ikke på juleklokkene som slo inn 0:20, men når de slår inn 0:40 så kommer refrenget rett etter.

Spør du meg så var det som kommer nå særdeles koselig og dansbart. Det er ei helt ny låt vi ikke har hørt før. Discorytme, discogitar, discobass, discoblåsere og julediscoxylophon. Men dette er bare starten. Jeg liker godt hvordan de etter hvert bygger opp med å synge «Merry Christmas, Merry  Christmas» før vi får høre neste refreng. Dette er julestemning. Men som om om ikke det var nok med den melodiøse oppbyggingen, så  slenger de inn et juleklokkespill som setter julestemning slik kirkeklokkene setter julestemningen kl 17:00 24. desember. Dette er så bra at det gjør ikke noe at verset først begynner 2:14.

Og mens vi venter på verset kan vi høre på lyrikken i refrenget. «We have a Disco Santa Claus this year, Doing the hustle with a bag of cheer. Mery Christmas.» Ahhh… Dette er vidsom.

Når verset først kommer er det muligens litt kort, men det merker jeg først når jeg tenker på det. For ikke lenge etter 1. verset kommer 2. verset som er noe lengre, og her viser også vår kjære vokalist fram sin stemmeprakt. Nydelig.

3:13 er det tid for det tradisjonelle instrumentbrekket som varer til låta bygges opp igjen fra 4:14. I denne oppbyggingen har de tidenes juletekst «Ding, Dong Ding,» som gjentas noen ganger før det moduleres og stemmejokkingen kjøres i bakgrunnen. Julestemningen fyller for alvor rommet nå. 6:00 luftes siste setning: «we hava a Disco santa Claus this year.» og låten fortsetter med rytmer før den fades ut. Er dette for lenge for deg så finnes det en versjon på 3 minutter.  Det finnes også en instrumentalversjon av låta, også kjent som B-sida på plata, og den heter Santas Theme. 

Legg igjen en kommentar