22. Desember: We Wish You a Merry Christmas – The Roller Disco Orchestra

Non-Stop Christmas Disco

Jeg husker det særdeles godt fra engelsken. Læreren skulle være litt frisk rundt juletider. Vi skulle derfor lære oss noen engelske julesanger. Da kom dette skvipet av ei låt «We wish You a Merry Christmas.» Makan til døll låt skal du grave godt i jorda før du finner. En setning, «we wish you a merry christmas» som det gnåles over i flere minutter. Nei, vet du hva! Jeg liker ikke den låta. Det hjalp ikke på at Rema 1000 en advent hadde ei eske full av mus som sang låta når man trykte på dem. Vi måtte så klart trykke på hele hurven slik at vi fikk et intenst slitsomt, pipete, musekor som maste i veg på «we wish you a mery Christmas.» Makan! Jeg kjøpte så klart ei i julegave til søstera mi.

Derfor er WWYAMC for meg ei slitsom og lite koselig julelåt. Hva gjør den så på denne lista, også så høyt? Svaret er åpenbart når du får høre låta. Skråll deg ned og sett den på, kom tilbake og les videre.

Nå skjønner du kanskje hva jeg snakker om? I discodrakt er plutselig denne låta noe helt annet enn det vi er vant med. Tempoet er skrudd opp, varmen er på plass og strykerne virrer rundt som en beruset flue i en høststorm. Sangen er plutselig glad og fengende. Det er som når den hustrige høststormen synker under null grader og vi plutselig får snø. Det går fra mørkt og trist til lyst og koselig. Dette er ei gromlåt som gir deg godt humør og lyst til å danse. Ikke minst har det vokst fram en fantasi i meg. 1:05 ut i låta er det et brudd i låta før den sakte bygger seg opp. Denne delen er glimrende for en lystig familie i et hus som dæljer løs på vert sitt instrument som en julehilsen. Hver og en kommer fram fra forskjellige steder i litt Muppet stil (særlig muppetbandet). Før de stemmer i en julehilsen. Så 2:00 sitter far på flygelet og river i en fantastisk solo i Mikke Mus stil, slik vi kjenner det fra God Jul med Disney. Hele stemningen tar av. Plutselig er vi i en festsal, discokula senkes ned fra taket, ut kommer juletreet med julekuler i all slags sterke farger, galakjolene og dressene et tatt på, kanapeen serveres, og festen er for alvor i gang. Tidenes julediscofest! Men så alt for alt for tidlig fades låta ut. Hvorfor bare 2:58 minutter lang låt på noe som er så fengende. Sulten river i meg, men i morgen kommer det en enda bedre låt.

Ellers må det sies at dette albumets innspillinger finnes på utrolige mange plater uten noe variasjon med forskjellige «grupper.» Roller Disco Orchestra er ett av dem. Når jeg startet med forarbeidet til kalenderen trodde jeg at jeg måtte fylle kalenderen med flere låter fra den ene innspillingen men med forskjellige grupper for å få det til å gå opp og uten at det bare var fire band som bidro. Heldigvis fant jeg flere låter å glede oss over.

Legg igjen en kommentar